سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
خلاقیت، تقویت هوش و حافظه
 
 
حکمت در طبیعتهای فاسد، سودی نمی بخشد. [امام هادی علیه السلام] 
»» کودک باهوش چگونه درست می شود؟

کودک باهوش چگونه درست می شود؟

زیرکی و بلاهت مانند بسیاری از صفات انسانی دیگر طیفی را تشکیل می دهند که در یک طرف طیف افراد بسیار هوشمند قرار می گیرند و در طرف دیگر، افرادی را می بینیم که کارهایشان را در نهایت بلاهت انجام می دهند.

بین این دو انتهای طیف هوش ذاتی انسان، شکاف بزرگی وجود دارد. با این حال دانشمندان تا به حال دریافتن علت زیست شناختی اینکه چرا برخی از افراد زیرک تر از دیگران هستند، موفق نبوده اند. حتی درمورد تعریف «هوش» به عنوان یک پدیده قابل اندازه گیری و قابل توضیح، همین اواخر توافق شده است. ریچار هایر، استاد بازنشسته دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در ایروین می گوید: «تا یک نسل قبل، هنوز در مورد تعریف هوش بحث می شد و این بحث تازه اکنون فروکش کرده است. هوش، واقعی است، موجودیت دارد و قابل اندازه گیری است.»

به گزارش برترین ها مشهورترین شاخص هوشمندی، آزمون ضریب هوشی (IQ) است که توانایی درک فضایی، حافظه، سرعت پردازش اطلاعات و مواردی دیگر را اندازه گیری می کند. در پرطرفدارترین آزمایش ضریب هوش، نمره میانه، عدد 100 درنظر گرفته می شود و انحراف معیار 15 است به این معنا که نمره بهره هوشی 95 درصد افراد بین 70 و 130 است. براساس این منحنی زنگوله ای استاندارد، 5/2 درصد جمعیت در با لاترین بخش این طیف در رده نوابغ فکری و در پایین ترین قسمت این طیف در رده عقب ماندگان ذهنی قرار می گیرند.

پژوهشگران هنگام مباحثه درباره هوش، همچنین به یک عامل عمومی هوش یا g اشاره می کنند که فاکتور مشترکی در مجموعه ای از آزمون های هوش است. هایر می گوید: «بچه های واقعا باهوشی را که در مدرسه می شناختید به یاد بیاورید؛ آنها به طور عمومی هوشمند بودند، نه فقط در یک درس. این استعداد عمومی در فاکتور g بازتاب پیدا می کند.» نمره های IQ و نمره های g قدرت ذهنی کلی را تخمین می زنند، اما نمی توانند مشخص کنند که یک فرد در یک وظیفه معین مهارت بالایی دارد یا نه.

ادامه مطلب کودک باهوش چگونه درست می شود؟...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( دوشنبه 91/7/24 :: ساعت 4:7 عصر )


»» یک بچه باهوش تحویل جامعه دهید

یک بچه‌ باهوش تحویل جامعه دهید

 اسفناج چه تاثیری روی موها دارد؟


برای  آن‌که فرزند دلبندتان موهایی سالم و زیبا داشته باشد، باید مواد‌غذایی زیر را در تغذیه او بگنجانید. ماهی که سرشار از اسید چرب امگا 3،  پروتئین،  ویتامین B12 و آهن است، سبزی‌های سبز تیره مانند اسفناج،  کلم‌بروکلی و برگ چغندر که سرشار از ویتامین A، C، آهن و کلسیم هستند، حبوبات که نه تنها سرشار از پروتئین هستند بلکه آهن، روی و ویتامین B نیز در آن‌ها یافت می‌شود، آجیل یا مغزهای گیاهی که سرشار از سلنیوم و روی بوده و برای پرپشت شدن و درخشندگی مو لازم هستند و همچنین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ که تامین‌کننده پروتئین لازم برای رشد مو هستند، کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود و لبنیات کم‌چرب هم کلسیم را برای رشد موها تامین می‌کنند.

    چرا طالبی برای چشم خوب است؟


اگر نگران سلامت چشم‌ها و قدرت بینایی فرزندتان هستید بهتر است، مواد‌غذایی زیر را حتما در برنامه غذایی او بگنجانید: هویج که حتما حدسش را می‌زدید، به دلیل کمک به ساختن ویتامین A در بدن، به تقویت بینایی مشهور است. اما ویتامین A در مواد‌غذایی دیگر مثل شیر و لبنیات، جگر،  تخم مرغ، کره، طالبی و کلم نیز وجود دارد. میوه‌های سبز و زرد هم به سلامت دید بچه‌ها کمک می‌کنند، چون موادی به نام لوتئینگزانتین دارند. یکی دیگر از مواد بسیار مفید برای بینایی ویتامین C است که در مواد خوراکی مثل پرتقال و لیمو،  فلفل دلمه‌ای، کیوی،  گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی و سبزی‌های سبز و پر برگ منابع غنی ویتامین C وجود دارد.

     برای پوست شاداب باید آب بنوشد


ادامه مطلب یک بچه‌ باهوش تحویل جامعه دهید...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( دوشنبه 91/7/24 :: ساعت 4:0 عصر )


»» روشهای عملی تقویت ذهن کودکان

روشهای عملی تقویت ذهن کودکان

شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پنج‌ تا نـُه ساله‌ فکر کنید، تمام‌ تلاش‌ خود را برای‌ رشد ذهنی‌ فرزندانتان‌ انجام‌ داده‌اید. از هنگام‌ نوزادی‌ برایشان‌ کتاب‌ خوانده‌اید، سرگرمیهای‌ فکری‌ و اسباب ‌بازیهای‌ ذهنی‌ برایشان‌ تهیه‌ کرده‌اید، آنها را با کتابخانه‌ آشنا کرده‌اید و اکنون‌ هم‌ در یک‌ مدرسه‌ خوب‌ درس‌ می‌خوانند. اما آیا باید از این‌ پس‌ خیالتان‌ راحت‌ باشد؟ جالب است بدانیم که که پدر و مادر با تشویق‌ هر گام‌ کوچک‌ کودک ، کمک‌ بزرگی‌ به‌ خلاقیتهای‌ بزرگتر وی‌ در آینده‌ خواهند کرد. اکنون‌ محققان‌ معتقدند که‌ تحریکات ذهنی کودکان از سوی والدین نقشی‌ بسیار مهم‌ در تقویت‌ هوش‌ آنان‌ دارد.

نقش‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ کودکی‌ و نوجوانی‌ محدود نمی‌شود، زیرا فرزندان‌ در جوانی‌ و بزرگسالی‌ هم‌ به‌ پشتیبان‌ و راهنما نیاز دارند.بنابراین‌ به‌ نظر می‌رسد به‌ منظور برنامه ‌ریزی‌ کمک‌ به‌ ذهن‌ فرزندان‌ ، محدودیت‌ زمانی‌ داریم. دانشمندان‌ معتقدند نیازی‌ نیست‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ این‌ هدف‌ ، آموزشهای‌ رسمی‌ خاصی‌ را برای‌ کودک‌ در پیش‌ بگیریم. آنچه‌ ضروری‌ است‌ ایجاد فضای‌ مناسب‌ و تحریک‌ کننده‌ برای‌ تعلیم‌ روزمره‌ است‌ و برای‌ این‌ منظور ، متخصصان‌ رعایت‌ توصیه‌های‌ زیر را از ابتدای‌ کودکی‌ پیشنهاد می‌کنند.

عناصر افزایش‌ هوش‌ کودک‌

ادامه مطلب روشهای عملی تقویت ذهن کودکان...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( دوشنبه 91/7/24 :: ساعت 3:54 عصر )


»» موانع خلاقیت در محیط خانواده 1- تاکید بیش از حد والدین بر ه

موانع  خلاقیت  در محیط خانواده
1- تاکید بیش  از  حد والدین  بر هوش  و حافظه ی کودک
بسیاری  از والدین ،ناآگاهانه  کودک خود را  فقط  با هدف  تقویت  مهارت های  حافظه ای  و انباشتن  ذهن  وی   از  اطلاعات لغوی  ،تربیت  و هدایت می کنند و برای  حافظه و هوش  کودک   اهمیتی  بیش  از حد  قائل  می شوند.این گروه  از والدین  بدون  در نظر گرفتن  این  اصل  تربیتی مهم که تنها  اطلاعات عمومی و داشتن  حافظه ی قوی  برای  تکامل  و رشد فکری  و باروری  استعدادهای  کودک  کافی  نیست ، با اصل  قرار دادن  هوش  و حافظه ی کودک ،از  پرورش  سایر  توانمندیهای  ذهنی  و روانی  کودک  خود  که مهم ترین  آن ها  تفکر خلاق  است ، غافل  می مانند.
2- ایجاد  رقابت  میان کودکان
معمولا  رقابت  میان کودکان  وقتی  پدید می آید  که:
الف : نوعی  ارزیابی  و رتبه بندی  توسط  والدین  وجود داشته  باشد .
ب- پاداشی یا جایزه ای  در میان باشد .
معمولا  کودکان  چنان چه  احساس کنند  که کار  آن ها توسط  والدین  مورد ارزشگذاری  قرار خواهد  گرفت  و یا  به بهترین کار جایزه  یا پاداش  داده خواهد  شد،بیش  از آن که  به انجام   بهتر کار  بیاندیشد،به کسب  آن جایزه  فکر می کنند. ضمن این که  گاهی  این رقابت ها به  ستیزه  جویی میان کودکان  تبدیل می شود و  سبب می گردد  تا آن ها  نتوانند  از توانایی ها و استعداد های واقعی  خود استفاده  کنند.
3- تاکید  افراطی  بر جنسیت کودک
تاکید  بر جنسیت  کودک  و تمایز  قائل  شدن  زیاد میان  دختر  و پسر  یکی از موانع  مهم رشد  خلاقیت  کودکان  در گروهی  از خانواده هاست .در برخی  از فرهنگ ها  بسیاری  از دختران  و پسرانی که  از تفکر هایی  خلاق  برخوردار  هستند،به  سبب ملزم  شدن   به رعایت  پاره ای  از مقررات  و هنجارهای از پیش  تعیین  شده  و هم چنین  به دلیل  قرار گرفتن  در نقش  های  قالبی  که فرهنگ  و محیط بر آن ها  تحمیل  کرده ،علائق  و تمایلات  خلاقانه  خود را سرکوب  می کنند و در نتیجه  به تدریج  دچار  تعارض  شده  و خلاقیت  آن ها  از بین  می رود.
4-قرار دان  قوانین  خشک و دست و پا گیر  در منزل
بسیاری  از والدین  برای  کودک  خود  قوانین  و مقررات  خشک  و محدود کننده ای   نظیر   تعداد  ساعت های  درس  خواندن  در روز ،راس  ساعت  معین خوابیدن ،استفاده  از لوازم  خاص  و ...  قرار می دهند . پدید آوردن  چنین شرایطی  در منزل  و اصرار  و پافشاری  بر رعایت  آن ها  از جانب  کودکان ،سبب  می  شود  کودک  تدریجا  به کلیشه ای و تکراری   رفتار  کردن   عادت  کند.  باید  توجه   داشت  که افکار  و رفتارهای  کلیشه ای  و تکراری  نقطه ی  متضاد  خلاقیت  است . ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 2:3 عصر )


»» کارآفرین اجتماعی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ این روزها بسیاری از ف

کارآفرین اجتماعی موفق چه ویژگی هایی دارد؟

این روزها بسیاری از فعالان عرصه کسب و کار خودشان را “کارآفرین اجتماعی” قلمداد می کنند؛ اما واقعیت این است که گروه کوچکی از فعالان حوزه کسب و کار به عنوان کارآفرین اجتماعی قابل معرفی هستند.

به عنوان مثال؛ اگر شما فقط محصولات سبز مثل سلول های خورشیدی یا تجهیزات بازیافت تولید کنید یا بفروشید، لزوما یک کارآفرین اجتماعی که بر اساس ارزش ها کار می کند، نیستید. درست که فروش این محصولات کار خوبی است، ولی سایر ویژگی های یک کارآفرین اجتماعی را نیز باید دارا باشید.

به راستی ویژگی های یک کارآفرین اجتماعی کدامند؟

شرط اول این است که بعنوان یک کارآفرین اجتماعی، علاقه شدیدی به حل یک مشکل داشته باشید، ولی سوال اینجاست که آیا این علاقه و مشکلی که مورد نظر کارآفرین اجتماعی است هواخواه و اصطلاحا بازاری هم دارد یا به زبان ساده تر نیازی برای حل این مشکل هم در جامعه (یا حداقل بخشی از جامعه ) احساس می شود؟

کارآفرین اجتماعی به حل مشکلی می پردازد که واقعا مشکل جامعه است و برای حل آن تقاضایی وجود دارد. قرار است برای حل مشکل محصولی تولید شود. این محصول می تواند خدمات اجتماعی باشد و یا یک محصول تولیدی مثل سلول های خورشید ی )مثال استفاده از انرژی های تجدید پذیر). محصول هر چیزی که هست باید بازاری داشته باشد و حداقل بخشی از جامعه علاقمند به استفاده از آن باشند و علاقه ای برای پرداخت هزینه های محصول وجود داشته باشد؛ قرار نیست کارآفرین اجتماعی علاقه ای نشان دهد و محصولی تولید کند که واقعا مورد نیاز جامعه نیست.
ادامه مطلب...

نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 1:58 عصر )


<      1   2   3   4   5   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

چگونه ضریب هوشی کودکم را افزایش دهم تا جزو تیزهوشان شود
2روش براچگونه ضریب هوشی کودکان را افزایش دهیم؟
پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش
2روش برای تقویت هوش نوزاد
عوامل موثر در توانمندی های ذهنی افراد
مراحل رشد و نمو + عوامل موثر در رشد + تکامل حرکتی + رشد ذهنی نوز
توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان
میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه
چه اعمالی موجب تقویت هوش و حافظه می شوند...؟
10غذا برای تقویت هوش!! غذاهایی که می خوریم علاوه بر اینکه در تنا
دنیای آموزش کودکان ( آموزش زبان کودکان + تقویت هوش کودکان + داست
روشهای عملی تقویت ذهن کودکان شاید به عنوان والدین کودکان پنج ت
راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک خیلی از والدین برای این که
تقویت هوش نوزادان 6 تا 24 ماهه با Giggles Computer Funtime for..
راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک
[همه عناوین(70)][عناوین آرشیوشده]


تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل، آیا پول می‌تواند شادکامی[19] . آیا پول می‌تواند شادکامی به ارمغان آورد؟ آیا ثروتمندان شادتر از[2] . نکته برای اینکه در محل کار کارآمدتر و شادتر باشیم آیااز محل ‌کا[2] . یک بچه‌ باهوش تحویل جامعه دهید . کار تیمی چیست؟ ? تیم چیست و چه تفاوتی با گروه کاری دارد؟ ? چند ن . کارآفرین اجتماعی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ این روزها بسیاری از ف . کارآفرینی اجتماعی یعنی چه ؟ واژه ی کارآفرینان اجتماعی طیف وسیعی . کودک باهوش چگونه درست می شود؟ . « فرصت طلبی » در مدار فرصت تاکنون طی دو مرحله به بررسی موضوع مدا . 10غذا برای تقویت هوش!! غذاهایی که می خوریم علاوه بر اینکه در تنا . 2روش براچگونه ضریب هوشی کودکان را افزایش دهیم؟ . 2روش برای تقویت هوش نوزاد . آغازی برای موفقیت ، ایجاد انگیزش به همراه شکل گیری ساختارهای حما . آموزش بزرگسالان بر مبنای ساده سازی مفاهیم پیچیده علمی یکی از موا . آموزش علوم به کودکان و تاثیر آن بر خلاقیت امروزه روانشناسان بر . اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند انتخاب ن . برنامه ریزی منابع سازمانی ( ERP ) خلاصه استفاده از سیستم های اطل . پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش . تقویت هوش نوزادان 6 تا 24 ماهه با Giggles Computer Funtime for.. . تقویت هوش کودکان . تکامل حرکتی . تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل آیا می دانید طرح ها و عکس . توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان . جایگاه مدار فرصت کتاب تفکر استراتژیک را ورق می زنم و هوشمندی است . چگونه زندگى خود را تغییر دهیم؟ به لیست تغییراتى که مى‌خواهید د . چگونه ضریب هوشی کودکم را افزایش دهم تا جزو تیزهوشان شود . چه اعمالی موجب تقویت هوش و حافظه می شوند...؟ چه اعمالی موجب تقوی . خلاقیت، مبانی و موانع نظام آموزشی، تاحدودی ‌نوعی یک شکلی و یکدس . داستانهای آموزنده ی انیمیشن ) - اورجینال قیمت: 125,000 . دانش خلاقیت شناسی تریز (TRIZ) و مهندسی اختراع و نوآوری دکتر سید . درباره علم خلاقیت شناسی Creatology « خلاقیت شناسی » واژه ای است . دنیای آموزش کودکان ( آموزش زبان کودکان . رابطه ورزش و طول عمر در یک تحقیقات گروهی از افراد بالای 50 سال . راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک . راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک خیلی از والدین برای این که . رشد ذهنی کودکان . رشد ذهنی نوزادان . رشد کنترل ادرار رشد ذهنی نوز . روشهای عملی تقویت ذهن کودکان . روشهای عملی تقویت ذهن کودکان شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پ . عدم حضور الکترونیکی روی اینترنت عین مرگ است این مقاله را در پاس . عوامل موثر در توانمندی های ذهنی افراد . عوامل موثر در رشد . مدیریت در قرن 21 مدیریت اثربخش منابع، مفهومی است که به گفت? دان . مراحل رشد و نمو . موانع خلاقیت در محیط خانواده 1- تاکید بیش از حد والدین بر هوش و . میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه . نقش اینترنت در خلق ارزش مقدمه امروزه کاربرد و استفاده از اینترن . نقش بازی در رشد کودکان درباره فواید بازی و نقش آن در پرورش جسم . نقش بینش فرصت آفرینی در دگرگونی مزیت های رقابتی در تعریف مزیت ر . نقش مدیریت درکاهش تعداد حوادث در محیط کار یکی از وظایف مدیران د . نه روش متفاوت افراد موفق چرا شما در رسیدن به برخی از اهدافتان بس .