سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
خلاقیت، تقویت هوش و حافظه
 
 
با خرد، ژرفای حکمت و با حکمت، ژرفای خرد بیرون آورده می شود . [امام علی علیه السلام] 
»» نقش اینترنت در خلق ارزش مقدمه امروزه کاربرد و استفاده از اینترنت

نقش اینترنت در خلق ارزش
مقدمه
امروزه کاربرد و استفاده از اینترنت و کسب و کارهای الکترونیکی توسط شرکتها به امری رایج و شایع تبدیل شده است. راه رسیدن به این کسب و کارهای الکترونیکی، استفاده از اینترنت و خدمات آن است که می تواند یک رسانه بسیار مهم برای پیدا کردن مشتری و حفظ و نگهداری آن دانست.
با توجه به اینکه فناوری های اطلاعاتی در حال رشد بوده و تمامی قشرهای جامعه از این فناوری ها استفاده می کنند ، می توان به اینترنت به عنوان وسیله ای برای ایجاد فعالیت‌‌های نوی سازمانی ، خلق ارزش در زنجیره ارزش ، ایجاد استراتژی های تجاری با بالاترین کارایی و در نهایت راهی برای کسب مزیت رقابتی نگاه کرد.

کسب و کارهای الکترونیکی
این شیوه، نوع جدیدی از کسب و کار است که به صورت الکترونیکی و با استفاده از شبکه ها و اینترنت است و تمامی فرایندهای خرید ، فروش ، تبادلات را از راه شبکه های کامپیوتری و مخابراتی در اینترنت صورت می دهد. به عبارتی بهتر کسب و کارالکترونیکی، عبارتست از: کسب مشتری و بازرگانان برای مبادلات تجاری از راه خودکارکردن تراکنش‌ها‌، تبادلات، ارتباطات و تعاملات از راه تکنولوژی های ارتباطی و کامپیوتری در جهت هدفهای اقتصادی که شامل سیستم‌های بین سازمانی، مانند: تلفن اینترنت ، ایمیل ، یا رشته های کامپیوتری داخلی در جهت پشتیبانی معاملات آن لاین تجاری است. پس می توان گفت که هدف این نوع کسب وکار های جدید، خودکار سازی تراکنشهای کسب و کار و جریان کار است. (منابع شماره 1 و 3)
گام فراتر از کسب و کارهای الکترونیکی مفهومی به نام کسب و کارهای الکترونیکی پویا است که می توان آنرا موج سوم تکامل کسب و کارهای الکترونیکی بعد از B2B و B2C دانست . کسب و کارهای الکترونیکی پویا در رابطه با این است که چگونه سازمانها می توانند سیستم ها را در سه بعد اینترانت ، اکسترانت و اینترنت در یک حالت پویا ، یکپارچه و منسجم کنند .کسب و کار الکترونیکی پویا به آنها اجازه اصلاح سریع تر و ساده تر سیستم‌های موجود در زمانی که فرآیندهای کسب و کار نیازمند تغییرات است می دهد و تمرکز روی یکپارچگی و پیچیدگی زیر ساختاری B2B از راه اهرم قرار دادن و قدرت نفوذ مزایای استانداردهای اینترنت و زیر ساختارهای عمومی برای ایجاد کارایی های بهینه برای رشته های کامپیوتری درون و بیرون سازمانی ، دارد. (منبع شماره 3)
مزیت عمده کسب و کارهای الکترونیکی پویا، خارجی کردن فرایندهای کسب و کاری یک شرکت به شیوه ای استاندارد و بهره برداری از فرایندهای کسب و کاری فراهم شده از راه بخشهای دیگر برای خلق کاربردها یا فرایندهای جدید که از راه یک‌پارچه سازی عواملی، مانند: فرآیندهای خارجی و داخلی به صورت پویا حاصل می‌شود. پس بایستی گفت که وب به عنوان خانواده ای از استانداردها است که به شرکت کنندگان در کسب و کار الکترونیکی اجازه کشف یکدیگر را می دهد و ارتباطی بر مبنای پروتکل های مشابه و آشنا را برقرار می‌سازد؛ پرسش ها را پاسخ داده، داده ها و اطلاعات را مبادله می کند.
اندازه گیری سطح بلوغ IT شرکت
پیش از اینکه هر سازمانی وارد کسب و کارهای الکترونیکی در مراحل مختلف شود ، حتما" بایستی از لحاظ پیچیدگی و بلوغ IT مورد ارزیابی قرار بگیرد تا ببیند که آیا قادر به وارد شدن به این محیط است یا خیر؟ و باید بداند که چه تدارکاتی را برای ورود به این نوع کسب و کار مهیا کند؟
گفتنی است که سطح بلوغ، تنها به جنبه تکنولوژیکی وابسته نیست، بلکه به مجموعه ای از مشخصه های سازمانی نیز وابسته است . هرچه سطح بلوغ بیشتر باشد‌، رسیدن به این نوع کسب و کار راحت تر ، سریعتر و سرعت رسیدن به کسب مزیت رقابتی، بیشتر خواهد بود.

به طور کلی معیارهای اندازه گیری سطح پیچیدگی و بلوغ IT در یک سازمان را می توان به این صورت بیان کرد: (منبع شماره 3)
- فاکتورهای سازمانی : که شامل مجموعه مواردی، مانند: منابع مالی و تکنولوژی ، حمایت مدیریت عالی از برقراری سطوح IT در سازمان ، سطح بلوغ مدیریت IT سازمان که از راه آگاهی مدیران IT از برنامه های استراتژیک بلند مدت شرکت‌، ملاحظه روشن برنامه های آینده شرکت در طول برنامه ریزی IS و ارزشیابی ماهیت عملکرد IS بر مبنای مشارکت آنها در تامین هدفهای کلی شرکت مشخص می شود. فاکتور سازمانی دیگر، سطح شایستگی IT در رابطه با منابع انسانی است . در اینجا سازمان بایستی به نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبعی نگاه کند که باعث کسب مزیت رقابتی می شود. پس بایستی سطح دانش و آگاهی آنها را ارتقا دهد. سطح آگاهی پرسنل نسبت به IT از مهمترین عوامل اثر گذار روی پذیرش و پخش نوآوریهای کسب و کار الکترونیکی است.
- فاکتورهای تکنولوژیک: شامل مجموعه معیارهایی از جمله: زیر ساختار و وسایل ویژه خدمات وب ، تکنولوژی های اطلاعات اساسی، مانند: تکنولوژی های وب و اینترنت محور ، آمادگی بهره برداری از IT که شامل توانایی برای بهره برداری تکنولوژی اینترنت در جهت هدفهای اقتصادی از راه سازگاری و پذیرش سریع کسب و کارهای الکترونیکی است . وجود آمادگی بیشتر منتج به سطح کمتری از ریسک نوآوری خواهد شد . آخرین فاکتور تکنولوژیکی قابلیت همکاری و یکپارچگی IT در کل گستره سازمان است.
- عوامل ویژه برای اکسترانت و اینترانت : حضور خط مشی های تجارت الکترونیک B2B , B2C به عنوان نشان کلیدی پیچیدگی تکنولوژی است. یک معیار اندازه گیری استاندارد برای سنجش توانایی تجارت الکترونیک سازمانها، ایجاد شده که کسب و کارها را به سمت اینترنت هدایت می کند. این معیار توانایی هایی از جمله اطلاعات ، تبادلات و تراکنشها، تطابق پذیری و اتصال عرضه کنندگان را مورد سنجش قرار می دهد‌، در حالی که خدمات ویژه وب ها بیشتر به دنبال امنیت تراکنشها، بین سازمانها است.
- آخرین معیار برای اندازه گیری سطح بلوغ IT در هرسازمانی را می توان میزان پراکندگی جاری در داخل آن سازمان خاص دانست.

اینترنت و بازارهای مجازی
یکی از بارزترین نتایج که بعد از ظهور اینترنت به روشنی خود را نشان داد ، ایجاد بازارهای مجازی است . ایجاد این بازارها، چه به صورت بازارهای عمومی و یا تخصصی در صنایع به سرعت رو به رشد می باشد و یکی از عوامل موفقیت زا در کسب و کارهای امروزی تلقی می شود.
برای این بازارها می توان مجموعه ویژگیهایی از جمله دسترسی ، غنی سازی و توانگری و نمایش دیجیتالی را بیان کرد. (منبع شماره 2)
- دسترسی : به عنوان توانایی، برای اتصال با تعداد گسترده ای از بازیگران یا محصولات است . به عبارتی دیگر: اتصال تعداد زیادی از تامین کنندگان ، مشتریان‌، فروشندگان و به طور غیر مستقیم رقبا و تامین کنندگان خدمات جانبی را انجام می‌دهد که باعث حذف مرزهای جغرافیایی، کاهش محدودیت‌های زمانی در مناطق جغرافیایی مختلف و ارتباط مستحکم عوامل اقتصادی از راه شبکه های الکترونیکی می شود.
- غنی سازی و توانگری : وجود اینترنت در این بازارها باعث می شود که اطلاعات در هر دو جهت سازمانی ، بیشتر ، عمیق‌تر و سریعتر از بازارهای سنتی جریان داشته باشد و موجب یکپارچگی اطلاعات و حذف عدم تقارنها در اطلاعات شده و ارتباطات یک به یک و مساوی میان شرکت و مشتری برقرار می کند. انطباق پذیری محصول با نیازها را افزایش داده و سرعت تراکنشها و تبادلات را افزایش داده، در نهایت باعث توانا سازی همه بخشها از راه دانش است.
- نمایش دیجیتالی : این مشخصه، نمایانگر عدم حضور تماسهای فیزیکی در یک کسب و کار بوده و این ویژگی ممکن است مانعی برای خرید شود. زیرا مشتری بایستی بر این عدم اطمینان حاصل شده از عدم تماس انسانی و کمبود اطمینان در روابط و پرداختها غلبه کرده، خود را برای خرید متقاعد سازد. این ویژگی باعث افزایش بی نامی در مبادلات و تراکنشها مطمئن شده و مشتری کنترل بیشتری بر افشای اطلاعات شخصی خود داشته تماسهای انسانی را کاهش می دهد. در نهایت باعث خودکار کردن فرایندهایی همچون دریافت سفارش خواهد شد.
وجود این بازارها با استفاده از اینترنت، حضور سازمانها را با توجه به ویژگیهای یاد شده در کسب و کارهای الکترونیکی تسهیل کرده، ورود آنها را به این نوع کسب و کارهای نوی تسریع می کند.

اینترنت و فعالیت های خلق کننده ارزش
مهمترین دلیلی که باعث می شود سازمانها به استفاده از اینترنت رو بیاورند‌، مجموعه فعالیتهای ارزش آفرین است که باعث تحولی عمیق در فعالیتهای بنگاه‌های اقتصادی و حتی زندگی شهروندان شده است . آنها را می توان به ترتیب زیر بیان کرد؛ (منبع شماره 5)
- فعالیتهای جستجو : عبارت است از جمع آوری اطلاعات و تعریف گزینه‌های خرید. این فعالیت علاوه بر این که سرعت جمع آوری اطلاعات را افزایش داده ، وسعت اطلاعات قابل دسترس را می‌افزاید و باعث می شود اطلاعات حیاتی به سرعت در دسترس مشتری و خریدار واقع شود.
- فعالیتهای ارزشیابی : اشاره به فرایند لحاظ کردن جایگزین‌ها و مقایسه هزینه/منفعت گزینه های مختلفی است که از راه اینترنت در دسترس قرار می گیرد و از طرفی دیگر قدرت خرید خریدار را افزایش داده، شرکت های تولید کننده بایستی در این رقابت سنگین خود را بهبود و ارتقا دهند که در نهایت باز هم به نفع مشتری خواهد بود.
- فعالیتهای حل مسئله : اشاره به فرایند تعیین و تعریف مشکلات یا نیازها و تعمیم ایده ها و برنامه های عملیاتی برای آماده شدن، برای آن نیازها است.
فعالیتهای ارزشیابی، کالا محور بوده در حالی که این فعالیت خدمت محور است و به دنبال ارائه خدماتی است که افراد بتوانند نیازهای خود را ( که معمولا” اطلاعاتی است) بر طرف کنند.
- فعالیتهای تراکنشی : تراکنش اشاره به فرآیند خرید دارد که، شامل: مذاکرات‌، توافق بر سر قرار داد ، پرداخت وجه ، ارسال و دریافت محصول است.
پس می توان گفت اینترنت علاوه بر اینکه سرعت را افزایش داده ، هزینه ها را کاهش می دهد و ارزش هر فعالیت در مجموعه فعالیتهای کاری را می افزاید. ولی برای اینکه بتوان مجموعه فعالیتهای گفته شده را با حداکثر ارزش مشاهده کرد باید این سه مفهوم را در طرح یک وب سایت لحاظ کرد ؛
- بازخورهای مشتری : خریدار اغلب به صحبت دیگر خریداران بیشتر اعتماد می‌کند تا صحبتهای فروشنده. پس یک عامل مهم که می تواند باعث ارتقا فعالیتها در یک وب شود ، گواهی بر درستی کار شرکت فروشنده از طرف مشتریان است که منجر به افزایش احتمال خرید می‌شود؛. مانند: مشارکت خریدار در طراحی محصول و دریافت نظرات او در مورد محصولات.
- اظهار نظر فنی و تخصصی دادن: بسیاری از افراد، اینترنت را با کتابخانه ها مقایسه می کنند، زیرا از راه آن می توانند به اطلاعاتی با ارزش که در فرآیندهای حل مسئله به آنها کمک خواهد کرد ، دست پیدا کنند و سطح علمی و تخصصی خود را افزایش دهند.
- وجود برنامه های سرگرمی : وب‌سایت‌ها علاوه بر اینکه ارائه اطلاعات می کنند، بایستی مجموعه فعالیتهای سرگرم کننده‌ای را نیز فراهم کنند که حتی از راه این برنامه‌ها می توانند مجموعه محصولات خود را به نمایش گذاشته، تبلیغ کنند.
برای خلق ارزش بیشتر به کمک اینترنت، استراتژی هایی وجود دارد که می توان از این استراتژی ها برای ایجاد کسب مزیت رقابتی در سازمانها و وب آنها استفاده کرد ؛ (منبع شماره 2)
- ارتقای کارایی تراکنشها و تبادلات : برای انجام این استراتژی بایستی مجموعه فعالیتهایی از جمله تحکیم و قدرت بخشی زنجیره عرضه از راه کاهش هزینه های تامین کننده و ادغام عمودی ، ایجاد یک طیف وسیعی از محصولات و خدمات‌، ساخت تبادلات و تراکنشهای مناسب برای مصرف کننده و ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی، انجام شود.
ایجاد چسبندگی از راه تسهیل سازی تکرار تراکنشها : بدین معنا است که وب سایتها توانایی جذب و حفظ مشتری را داشته باشند . این چسبندگی از راه افزایش حجم تبادلات و تراکنشها نشان داده خواهد شد و از راه عواملی، مانند: اعطای جوایز به مشتری برای وفاداریشان‌، شخصی سازی محصول یا تطابق پذیری خدمت ، ایجاد انجمن های مجازی و دست و پا کردن شهرت به خاطر وجود امنیت در تبادلات حاصل می شود.

اینترنت و مدلهای کسب و کار نو

مدل های کسب و کار ، یک روش یا مجموعه ای از فرضیه هایی است که چگونگی ارزش آفرینی و سودآوری یک کسب و کار را شرح می دهد ولی با وجود اینترنت مدلهای کسب و کاری کاملا" متحول شده، رویکردی آن-لاین به مدلهای کسب و کار را فراهم می کند.
در (جدول 1) هفت مدل کسب و کار اینترنتی که برای هدایت اکثریت عظیمی از کسب و کارهای آن-لاین به حساب می‌آید، بیان خواهد شد: (منبع شماره 5)
معمولا شرکتها از ترکیبی از این مدلهای کسب و کاری اینترنتی استفاده می کنند، تا بتوانند به مجموعه مزایای آنها دست یابند و بتوانند منابع مزیتهای رقابتی خود را ارتقا دهند .
شرکتها از این مدلهای کسب و کاری برای ایجاد یک سیستم کسب و کاری منعطف وبا پاسخ دهی سریع استفاده می‌کنند و باعث ایجاد فعالیتهای ارزش‌آفرین خواهند شد و استراتژی ها را به سمت فعالیت هایی با حداکثر ارزش می‌برند.
 
نتیجه گیری
تکنولوژی به نام اینترنت فرصتهای جدیدی را برای خلق ارزش در سازمانها ایجاد کرده است که تصویر کامل آن را می توان در کسب و کارهای الکترونیکی مشاهده کرد . نمونه بارز این نوع کسب و کارهای الکترونیکی ، بازارهای مجازی هستند که مجموعه ویژگیهای آنها از عوامل تسهیل ساز ورود شرکتها به این کسب و کار نو می باشند.
اینترنت با توجه به مجموعه فعالیتهایی که توسط آن صورت می گیرد ، باعث خلق فعالیتهای ارزش زا شده، مدلهای کسب و کار اینترنتی را به وجود می‌آورد. این مدلها زمینه ای برای خلق فعالیتهایی با ارزش فراهم می کند. و در نهایت سازمان را برای کسب مزیت رقابتی به جلو رانده باعث موفقیت چشمگیر سازمان ها می شوند.
منابع :
1. حنفی زاده.پیام(1385) . تجارت الکترونیک(تعاریف،موانع و راهکارها).انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف،
2. CHRISTOPH ZOTT, RAPHAEL AMIT, JON DONLEVY ( 2000). Strategies for ValueCreation in E-Commerce:Best Practice in EuropeEuropean Management Journal Vol. 18, No. 5, pp. 463–475
3. Andrew N.K. Chen, Sagnika Sen, Benjamin B.M. Shao(2006). Strategies for effective Web services adoptionfor dynamic e-businesses. Decision Support Systems 42. 789– 809
4. S.L. Jarvenpaa, E.H. Tiller (1999). Integrating market, technology, and policyopportunities in e-business strategy. Journal of Strategic Information Systems 8 .235–249
5. G.T. LUMPKIN, GREGORY G. DESS(2004). E-Business Strategies and InternetBusiness Models:How the Internet Adds Value. Organizational Dynamics, Vol. 33, No. 2, pp. 161–173
***
منبع : مقاله "    نقش اینترنت در خلق ارزش  "  تهیه کننده : محسن شفیعی نیک آبادی-دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی- تولید در دانشگاه علامه طباطبایی



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 9:56 صبح )

»» موفقیت اتفاقی معنوی است سوال و موضوع اینکه چگونه میتوانیم در دن

موفقیت اتفاقی معنوی است
 سوال و موضوع اینکه چگونه می‌توانیم در دنیای واقعی و نیز در دنیای مجازی به موفقیت دست یابیم یکی از سوالات متداولی است که دوستان و اعضای این خبرنامه‌ها از طریق سایت؛ ارسال نامه و تلفن پرسیده‌اند. من مطالبی را به زبان انگلیسی در این مورد نوشته‌ام که در بخش مقالات انگلیسی‌ام آرشیو شده‌اند و می‌توانید آنها را نیز مطالعه کنید.
معتقدم که موفقیت یک نوع گرایش یا طرز تلقی مثبت - یا Positive Attitude - است. سوفوکل موفقیت را پاداش رنج و زحمت می‌داند. ساموئل جانسون آن را یعنی انجام کارهای بزرگ را نتیجه‌ی پشتکار می‌داند. اما آنچه مسلم است این است که موفقیت دستیافتنی است و چیزی نیست که غیر ممکن باشد. همه می‌خواهند به خوشبختی برسند و ارسطو می‌گوید خوشبختی، نوعی فعالیت است. در دنیا، کتابهای بسیاری درباره‌ی موفقیت و خوشبختی نوشته شده است. مطالعه‌ی این کتابها و رساله‌ها به انسان، انرژ‌ی فوق‌العاده‌ای می‌دهند که ویلیام بلیک این انرژی را لذت ابدی می‌داند.
مهم نیست که کسب و کار کوچکی را هدایت می‌کنید یا بیزنس یا تجارت بزرگی را پیش می‌برید. مهم نیست که فقط یک کالا یا یک نوع خدمات برای عرضه دارید یا شرکتتان دهها و صدها کالا و خدمات (محصول) را عرضه می‌کند. مهم تلاشی است که دارید، - شما و کارکنانتان - مهم رنج و زحمت‌هایی است که پشت سر نهاده‌اید، پشتکاری است که دارید و مهم همه‌ی آن فعالیت‌هایی است که شما و مجموعه زیر نظر شما در حال انجام آن است. موفقیت، پاداش این همه فعالیت‌های مثبت شماست. داشتن هدف و حفظ انگیزه و حرکت به سوی هدف و با انگیزه بودن، شما را به موفقیت می‌رساند.
در دنیای واقعی اطراف ما و حتی در اینترنت هم به همین ترتیب است. چند روز پیش، با دوست عزیزی صحبت می‌کردم: از من می‌پرسید، در این چند سال - هفت هشت سال اخیر - به چه رسیده‌ای؟ چه داری؟ چه کرده‌ای؟ دستمالی از جعبه‌ی دستمال کاغذی روی میز بیرون آوردم و گفتم همه‌اش اینجاست روی این دستمال کاغذی کوچک! منظورم را نگرفت و نفهمید، گفت: یعنی چه؟ دستمال کاغذی می‌فروشی؟! گفتم نه، در دنیای امروز نگرش ها تغییر کرده است. در اروپا یا امریکا، اگر دستمالی از روی میز برداری و در جمعی بگویی همه‌اش اینجاست، آنهایی که منظورت را بفهمند سریع کارت ویزیتشان را به تو خواهند داد یا تو را به گوشه‌ی خلوتی خواهند برد تا بیشتر بفهمند و بیشتر بدانند. دنیای امروز، دنیای موفقیت است، عصر، عصر موفقیت است و این عصر، عصر ایده‌هایی است که روی یک تکه دستمال کاغذی کوچک هم می‌توان آنها را مطرح ساخت و چه بسیار افرادی که به این ترتیب درهای تازه‌ای به روی خودشان و خانواده‌شان باز کردند. سایت Ebay - سایت‌های آمازون، یاهو، هات میل، گوگل و ... همه و همه از ایده‌هایی شکل گرفتند و این ایده‌ها، گاه در کمتر از شش ماه به چنان نتایج خارق‌العاده‌ای رسیدند که امروزه این طرف و آنطرف درباره‌شان هنوز اثراتی می‌بینیم و می‌خوانیم.
برای من، وقتی هموطنی از زنجان، اصفهان، شیراز، اهواز، کرمان، سنندج، تبریز، مشهد، گرگان یا همین تهران خودمان تماس می‌گیرد و می‌گوید که مقالاتم را خوانده و این باعث شده تا دهها کتاب دیگر، مرتبط با موضوع بخواند، این یک موفقیت بزرگ است. برای من، وقتی دوستی از آن سوی آبها، از امریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، انگلیس، اطریش یا فرانسه تماس می‌گیرد تا سوالی بپرسد، یک راهنمایی بخواهد، این یک موفقیت بزرگ است. برای من، ممکن است هیچیک از این تماس‌ها بیزنس نشود، معامله‌ای صورت نگیرد، اما هیچ چیز بهتر از بوجود آمدن این ارتباطات نیست، همان چیزی که من هفت هشت سال پیش بخاطرش این سایت را راه‌اندازی کردم. ماتیو آرنولد می‌گوید بزرگی یک حالت معنوی است. پس این بخش قضیه را ببینید، اجازه ندهید مادیات گولتان بزند، به نظرم موفقیت به هیچ عنوان مادی نیست بلکه موضوعی کاملاً معنوی و در جریان است. پول و مادیات همیشه در جای راکد می‌شوند: می‌شوند زمینی در گوشه‌ای از کره‌ خاک، خانه یا آپارتمانی در گوشه‌ای از یک شهر دود گرفته یا حتی تمیز، می‌شوند اتومبیلی شخصی، هواپیمایی شخصی، می‌شوند پولی که در حسابی بانک یا با خرید اوراق بهادار جایی ذخیره شده‌اند. اما موفقیت، امری معنوی است که انرژ‌ی‌‌اش از پول خیلی بیشتر است.
اجازه دهید مثالی بزنم، فکر می‌کنم که با نوشتن و ارسال این نامه هیچ پولی یا سرمایه‌ای به حساب شما واریز نکرده‌ام. درست است؟ من حتی برای نوشتن و ارسال این نامه دارم به نوعی هزینه می‌کنم، اما معتقدم که همین نوشته‌ی کوتاه من، ممکن است در شما تحولی ایجاد کند، انرژی خاصی را به شما منتقل کند که موجب شود تا هدف‌هایتان را با پشتکار و سماجت بیشتری پیگیری کنید، تا روحیه‌ی تازه‌ای در شما دمیده شود، تا با دقت بیشتری کارها و وظایف محوله را انجام دهید. اگر چنین شود و فقط یک نامه از سوی مخاطبین این خبرنامه دریافت کنم که تابان این خبرنامه‌ی اخیرت باعث شد کارهایم را با جدیت بیشتری ادامه دهم و به موفقیت‌های چشمیگری دست یافتم، من در انتقال این انرژ‌ی مثبت به شما موفق بوده‌ام و باور کنید که با دریافت تک تک نامه‌ها و پیامهای تلفنی شما، شما هم این انرژی را به من انتقال می‌دهید تا این کار و این فعالیت را ادامه دهم. حفظ و نگاه داشتن این کار، کار ساده‌ای نبود ولی تنها با انرژی‌هایی که از شما گرفتم توانستم آن را تا امروز ادامه دهم و چیزی نیست جز موفقیت. یک انرژی مثبت قوی، پویا و در جریان که بین ما جاری است. در سایه‌ی این موفقیت‌ها، مطمئن باشید که سرمایه هم (از پول و زمان) برایتان فراهم خواهد شد و این به مرور زمان است که باعث بالا رفتن اعتبار حرفه‌ای شما می‌شود یعنی موفقیت واقعی یک شبه به دست نمی‌آید.
طرح و ایده‌هایتان را مکتوب کنید! چیزی که در ذهن است را حتی شده روی یک دستمال کاغذی بیاورید و با افرادی که به ایشان اعتماد دارید مشورت کنید و کار را شروع کنید: چگونگی فعالیت‌های شما تنها زمانی معلوم می‌شود که کار را شروع کرده باشید و آنرا حداقل برای مدتی ادامه داده باشید. برای انجام این کار، باید کارگر شوید و کارگر باشید. اگر به طرح و ایده‌ای که در ذهن دارید اطمینان دارید، معطل نکنید و تردید هم نکنید. جین لافونتن می‌گوید: با کار کردن است که می‌توان کارگر را شناخت. و این خیلی درست است.
اگر این نوشته‌ کوتاه به شما انرژی داد آن را با دیگران تقسیم کنید، برای دوستانتان بفرستید و به آنها یادآوری کنید که عمر خیلی کوتاه است. به چشم بر هم زدنی می‌ماند و روزی یا شبی دیگر تمام می‌شود و چه بهتر که در انجام کاری بزرگ موفق شده باشیم.
****
منبع : مقاله " موفقیت اتفاقی معنوی است" " تهیه کننده :  تابان خواجه نصیری  برگرفته از  http://www.webfaqt.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 9:50 صبح )

»» گردش تخیلی در سال 1961 روانشناسی به نام گوردون(W.J.Gordon ) نتا

گردش تخیلی

در سال 1961 روانشناسی به نام گوردون(W.J.Gordon ) نتایج پژوهشهای ده ساله خود را در مورد افراد خلاق منتشر نمود و ضمن آن اعلام داشت که ذهن آدمی به هنگام ابراز خلاقیت و ابتکار در یک حالت خاص روانی است که اگر بتوانیم آن حالت را ایجاد نماییم خلاقیت امکان وجود می یابد.او در گروههای ایجاد خلاقیت اعضاء گروه را از طریق بکارگیری یک جریالن تمثیلی و استعاره ای به گردشی تخیلی ترغیب می نمود و در این حالت ایده ها و نظرات بدیعی را کشف می کرد .ذهن افراد در این گردش خیالی با دستاویز استعاره ها به نکاتی نو که هدف جلسه خلاقیت بود می رسید و روابط تازه ای را بین پدیده ها پیدا می کردآنان پدید ه هایی را که چندان تجانسی با هم نداشتند تلفیق و ترکیب می کردند و به ایده های جدیدی دست می یافتند.در جلسات خلاقیت به کمک استعاره و تخیل کار تلفیق و ترکیب در ذهن افراد انجام می گرفت و از این روش گوردون را شیوه تلفیق نامتجانس ها (Synectics ) نیز نامیده اند.
در جلسات خلاقیت تعداد اعضاء 6 تا 8 نفر می باشند.
فردی رهبری جلسه را عهده دار است و بحث ها را هدایت کرده و ایده های ابراز شده را ثبت می کند.برای ثبت ایده ها می توان از یک منشی نیز استفاده نمود.فرد دیگری نیز در جلسه حضور دارد که او را صاحب مشکل یا مشتر ی می نامند. وی مشکل و مساله را مطرح ساخته و ایده های ارائه شده را از جهت حل مشکل نقد کرده و آنها را می پذیرد و یا رد می کند.وی ابتدا ایده های مطرح شده در مورد مشکل را ارزیابی کرده و تعدادی از آنها را که بهتر می یابد انتخاب می کند و مجددا برای تنقیح و تکمیل به گروه ارائه می کند تا بهترین ایده ایجاد شده و انتخاب شود.
گروه برای ایده یابی به تفکر و تخیل ترغیب شده و رهبر جلسه با طرح استعاره ها و تمثیل هایی کار تخیل را ساده تر می کند.در این روش نقش رهبر و مشتر ی بسیار حساس بوده و تجربه و دانش آنها در ثمربخش بودن جلسه تعیین کننده است .
****
منبع : کتاب " مدیریت عمومی "-دکتر سید مهدی الوانی ، نشر نی ، چاپ هفتم 1373، شمارگان :5500 جلد



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 9:47 صبح )

»» شیوه های تصمیم گیری تصمیم گیری، بی شک یکی از شاخصه های ارزیابی

شیوه های تصمیم گیری

تصمیم گیری، بی شک یکی از شاخصه های ارزیابی افراد است. اینکه فرد چگونه تصمیم می گیرد، و مقایسه آگاهانه یا ناخودآگاه آن با معیارهای ما در این زمینه، یکی از ملاک های انتخاب همکاران شرکت، چه برای استخدام و چه برای ارتقاست.

هر یک از تیپ های شخصیتی، به نوعی تصمیم می گیرند و برای انکه تصمیم ها سریع، یا دقیق، یا فکر شده باشند، شاخصه های رفتاری باید ترتیب و ترکیب خاصی داشته باشند و برعکس،‌ هر تیپ شخصیتی هم با ملاحظه و هدفی همسو با ساختار رفتاری اش، تصمیم می گیرد (یا نمی گیرد).

این نوشته به ارائه مختصری در این مورد اختصاص دارد.

آنها که High D هستند، افرادی بسیار معطوف به نتیجه اند، به عبارتی فقط رسیدن به نتیجه است که آنها را ارضا میکند. بنابراین، این دسته از افراد برای اتخاذ تصمیم شک نمی کنند، از سوی دیگر خیلی هم فکر نمی کنند. از بررسی عواقب تصمیم و سبک و سنگین کردن هم خیلی خوششان نمی آید.

اینها تصمیم می گیرند، تصمیم هایشان سریع است، اما ممکن است چندان سنجیده نباشد.

آنها که High I هستند،‌یعنی تعامل و ارتباط با دیگران، اصلی ترین محرک آنهاست، تصمیم می گیرند، اما همیشه مراقب و نگران هستند که این تصمیم به موقعیت اجتماعی و محبوبیت آنها خدشه ای وارد نکند. آنها اگر بدانند که این تصمیم میتواند وجهه آنها را در سازمان تخریب کند یا به آن صدمه بزند، سعی میکنند که تصمیم را آنها نگیرند یا به نام آنها تمام نشود. مثلاً این افراد برای تصمیم های انضباطی اصلاً مناسب نیستند.

معیار تصمیم گیری در این دسته، اثر تصمیم بر وجهه آنهاست.

آنها که High S هستند، همیشه برای تصمیم گیری به زمان احتیاج دارند. سعی میکنند تصمیمات آنها پخته باشد و همه جوانب در آنها سنجیده شده باشد. هرگز این افراد را نباید وادار به اتخاذ تصمیم های سریع و بدون در نظر گرفتن همه جوانب نمود. در این حالت آنها مضطرب شده و احتمال دارد که اصلاً نتوانند تصمیم بگیرند.

این گروه از افراد، اگر به آنها زمان و اطلاعات کافی داده شود، بهترین تصمیم ها را میگیرند، اما اگر این تصمیم منجر به تغییر باشد،‌ در اتخاذ آن تردید بیشتری میکنند.

و بالاخره آنها که High C هستند، یعنی عامل تعیین کننده در شیوه رفتاری آنها، قانون و ضوابط است، تمام تلاششان معطوف به آن است که مبادا تصمیمی که میگیرند با قانون یا دستورالعملی منطبق نباشد.

تصمیمات این دسته از افراد، بیشتر معطوف به قانون محوری است.

اما شاخصه های رفتاری اکثر انسانها،‌ترکیبی از 4 پارامتر اصلی است. یعنی آدمی که فقط پارامتر D بالا داشته باشد،‌ خیلی کمتر از آنهاست که پارامترهای ترکیبی دارند. یکی از حوزه هائی که سیستم توماس به آن می پردازد و اطلاعات میدهد، چگونگی تصمیم گیری فرد است. که این اطلاعات بر اساس اثرگذاری ترکیب پارامترهای رفتاری ارزیابی و تحلیل میشود.

یکی از حالت های جالبی که در تصمیم گیری رخ میدهد، برابر شدن پارامترهای D و C در پروفایل رفتاری فرد هستند.

اگر متن بالا را خوانده باشید،‌به یاد دارید که High D ها میخواهند تصمیم بگیرند و High C ها میخواهند کنترل کنند تا مطمئن شوند. حالا اگر این 2 پارامتر یکسان و برابر شوند، (D=C) یعنی فرد هم میخواهد تصمیم بگیرد و هم میخواهد کنترل کند. به عبارت دیگر D میگوید تصمیم بگیر، C میگوید کنترل کن.

این حالت منجر به اتخاذ تصمیم های تاخیری، اما بسیار سنجیده میشود. مثال خوبی از این حالت یک جراح است که میخواهد در مورد قطع پای یک فوتبالیست تماس بگیرد. او خوب است موقعی واقعا این تصمیم را بگیرد که تمام شواهد را بررسی کرده باشد و واقعاً دیگر هیچ امیدی وجود نداشته باشد.

اما داستان به همینجا ختم نمیشود. این فرد باید رفتار ترجیحی اش این باشد، یعنی ذاتاً بخواهد که برای تصمیم گرفتن کنترل کند،‌ نه سیمای کاری اش. اگر سیمای کاری اش این باشد،‌ ممکن است در اتاق عمل متوجه شود که چند فاکتور و احتمال را کنترل نکرده است.

یکی از مشاوران توماس میگفت "احتمالاً کسی که در مورد محل نیروگاه اتمی ژاپن تصمیم گرفته،‌ به جای آنکه یک D=C بوده باشد، یک High D بوده که زود تصممی گرفته و تصمیمش را هم به دیگران تحمیل کرده است.

حتما مثالهای زیادی از این تیپ تصمیم ها سراغ دارید.

شما چطور تصمیم میگیرید؟
****
منبع : مقاله "شیوه های تصمیم گیری    " برگرفته از وبلاگ      http://thomasint.blogfa.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 9:43 صبح )

»» چگونه معلمی کار آمد در کلاس باشیم؟ معلم کارآمد و اثربخش فردی اس

چگونه معلمی کار آمد در کلاس باشیم؟

معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.
معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در کلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در کارآمدی ‌او موثر باشد.
1. قبل از شروع کلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازید.
2. با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شوید.
3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازید.
4. از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شوید و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند.
5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند.
6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کنید و از یک روش تکراری استفاده نکنید.
7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکنید و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنید.
8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسید.
9. به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلی‌ها، ...) توجه کنید و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کنید.
10. رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق کنید ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکنید. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه دهید.
11. در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگردید و سپس در تنهایی به دانش‌آموز تذکر دهید و در صورت تکرار از تنبیه‌های متناسب با عمل او استفاده کنید.
12. به تمام دانش‌آموزان به‌طور یکسان توجه کنید. آنها به اسم کوچک در سرکلاس صدا بزنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.
13. تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهید.
14. دانش‌آموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب کنید و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آورید.
15. به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش فرا دهید و بعد راهنمایی‌های لازم را انجام دهید.
16. یک الگوی مناسب گفتاری، کرداری، برای دانش‌آموزان ایجاد کنید.
17. به نقاط قوت و ضعف آنها آگاهی پیدا کنید و در جهت رسیدن به خود شکوفایی، آنها را یاری کنید.
18. میزان یادگیری دانش‌آموزان را بر اساس محتوای ارائه شده در کلاس ارزیابی کنید.
19. علاقه خود را به دانش‌آموزان نشان دهید و از آنها حمایت کنید.
20. شرایط را بحث و گفتگو فراهم آورید و از بیراهه کشیده شدن بحث جلوگیری کنید.
و در این صورت است که هرچه کلاس درسی دوست‌داشتنی‌تر و جذابتر باشد، انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بیشتر خواهد بود.
****
منبع : مقاله "    چگونه معلمی کار آمد در کلاس باشیم؟     " برگرفته از وبلاگ    http://thgig3.parsiblog.com



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » محمود ( پنج شنبه 90/12/25 :: ساعت 9:40 صبح )

<   <<   6   7   8      >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

چگونه ضریب هوشی کودکم را افزایش دهم تا جزو تیزهوشان شود
2روش براچگونه ضریب هوشی کودکان را افزایش دهیم؟
پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش
2روش برای تقویت هوش نوزاد
عوامل موثر در توانمندی های ذهنی افراد
مراحل رشد و نمو + عوامل موثر در رشد + تکامل حرکتی + رشد ذهنی نوز
توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان
میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه
چه اعمالی موجب تقویت هوش و حافظه می شوند...؟
10غذا برای تقویت هوش!! غذاهایی که می خوریم علاوه بر اینکه در تنا
دنیای آموزش کودکان ( آموزش زبان کودکان + تقویت هوش کودکان + داست
روشهای عملی تقویت ذهن کودکان شاید به عنوان والدین کودکان پنج ت
راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک خیلی از والدین برای این که
تقویت هوش نوزادان 6 تا 24 ماهه با Giggles Computer Funtime for..
راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک
[همه عناوین(70)][عناوین آرشیوشده]


تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل، آیا پول می‌تواند شادکامی[19] . آیا پول می‌تواند شادکامی به ارمغان آورد؟ آیا ثروتمندان شادتر از[2] . نکته برای اینکه در محل کار کارآمدتر و شادتر باشیم آیااز محل ‌کا[2] . یک بچه‌ باهوش تحویل جامعه دهید . کار تیمی چیست؟ ? تیم چیست و چه تفاوتی با گروه کاری دارد؟ ? چند ن . کارآفرین اجتماعی موفق چه ویژگی هایی دارد؟ این روزها بسیاری از ف . کارآفرینی اجتماعی یعنی چه ؟ واژه ی کارآفرینان اجتماعی طیف وسیعی . کودک باهوش چگونه درست می شود؟ . « فرصت طلبی » در مدار فرصت تاکنون طی دو مرحله به بررسی موضوع مدا . 10غذا برای تقویت هوش!! غذاهایی که می خوریم علاوه بر اینکه در تنا . 2روش براچگونه ضریب هوشی کودکان را افزایش دهیم؟ . 2روش برای تقویت هوش نوزاد . آغازی برای موفقیت ، ایجاد انگیزش به همراه شکل گیری ساختارهای حما . آموزش بزرگسالان بر مبنای ساده سازی مفاهیم پیچیده علمی یکی از موا . آموزش علوم به کودکان و تاثیر آن بر خلاقیت امروزه روانشناسان بر . اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند انتخاب ن . برنامه ریزی منابع سازمانی ( ERP ) خلاصه استفاده از سیستم های اطل . پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش . تقویت هوش نوزادان 6 تا 24 ماهه با Giggles Computer Funtime for.. . تقویت هوش کودکان . تکامل حرکتی . تمرین نقاشی کودکان برای تقویت قوه تخیل آیا می دانید طرح ها و عکس . توصیه برای افزایش ضریب هوشی کودکان . جایگاه مدار فرصت کتاب تفکر استراتژیک را ورق می زنم و هوشمندی است . چگونه زندگى خود را تغییر دهیم؟ به لیست تغییراتى که مى‌خواهید د . چگونه ضریب هوشی کودکم را افزایش دهم تا جزو تیزهوشان شود . چه اعمالی موجب تقویت هوش و حافظه می شوند...؟ چه اعمالی موجب تقوی . خلاقیت، مبانی و موانع نظام آموزشی، تاحدودی ‌نوعی یک شکلی و یکدس . داستانهای آموزنده ی انیمیشن ) - اورجینال قیمت: 125,000 . دانش خلاقیت شناسی تریز (TRIZ) و مهندسی اختراع و نوآوری دکتر سید . درباره علم خلاقیت شناسی Creatology « خلاقیت شناسی » واژه ای است . دنیای آموزش کودکان ( آموزش زبان کودکان . رابطه ورزش و طول عمر در یک تحقیقات گروهی از افراد بالای 50 سال . راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک . راه های پایه ای افزایش آی کیو کودک خیلی از والدین برای این که . رشد ذهنی کودکان . رشد ذهنی نوزادان . رشد کنترل ادرار رشد ذهنی نوز . روشهای عملی تقویت ذهن کودکان . روشهای عملی تقویت ذهن کودکان شاید به‌ عنوان‌ والدین‌ کودکان‌ پ . عدم حضور الکترونیکی روی اینترنت عین مرگ است این مقاله را در پاس . عوامل موثر در توانمندی های ذهنی افراد . عوامل موثر در رشد . مدیریت در قرن 21 مدیریت اثربخش منابع، مفهومی است که به گفت? دان . مراحل رشد و نمو . موانع خلاقیت در محیط خانواده 1- تاکید بیش از حد والدین بر هوش و . میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه . نقش اینترنت در خلق ارزش مقدمه امروزه کاربرد و استفاده از اینترن . نقش بازی در رشد کودکان درباره فواید بازی و نقش آن در پرورش جسم . نقش بینش فرصت آفرینی در دگرگونی مزیت های رقابتی در تعریف مزیت ر . نقش مدیریت درکاهش تعداد حوادث در محیط کار یکی از وظایف مدیران د . نه روش متفاوت افراد موفق چرا شما در رسیدن به برخی از اهدافتان بس .